Güneş Sistemimiz Böyle Mi Oluştu?

Güneş Sistemimizin oluşumuyla ilgili sürdürülen uzun soluklu bir çalışmaya göre, Güneş Sisteminin oluşmasına süper nova patlamasından çıkan bir şok dalgası sebep olmuş olabilir. Bu süreçte yıldızın içindeki madde etraftaki toz ve gaz bulutlarının içine yöneldi ve bu bulutların kendi içine çökerek Güneş ve diğer gezegenlerin oluşturmuş olabilir. Yeni bulgular da bu teoriyi destekler yönde.

Güneş sistemimizin geçmişiyle ilgili teorileri test etmede kullanılan önemli bir yöntem olan meteor kimyası ile meteorların içinde saklı olan element, izotoplar ve bileşiklerin dağılımı hakkında bilgi elde ediyoruz. Bu bilgiler bize sistemimizin erken dönemleriyle hakkında teoriler üretmemize olanak sağlıyor.

Özellikle Kumlu Göktaşlarının içinde bulundan radyoaktif izotoplar, onların bozunma süreçleri ve ürünlerinin incelenerek bu göktaşlarının nasıl oluştuğu anlaşılmaya çalışılıyor. Son analizlerde incelenen ve Nikel-60 a bozunma özelliği olan Demir-60 atomlarının genellikle süpernova ve AGB (asymptotic giant stars) yıldızlarında nükleer reaksiyonlar sonucu oluşabildiği biliniyordu.

Demir-60 ın ikincil ürünü olan Nikel-60 incelemelerinde bulunan Demir-56’ya oranla Nikel-60 miktarının oluşması için en mümkün senaryo Myriam Telus’a göre bu sürece Süpernova patlamasının sebep olması. Telus’un iddiaları Güneş Sistemimizin bir şok dalgasıyla oluşup oluşmadığı hakkında kesin bir kanıt sunmasa da sistemimizin erken dönemlerindeki veriler ile Süpernova bileşenleri gayet uyumlu gözüküyor.

Ekipteki diğer bir önemli araştırmacı Alan Boss ise eldeki veriler ile en çok tutarlı ve mümkün senaryolar arasında en olağan olan senaryonun Süpernova patlaması ve şok dalgasıyla ilişkili olan ellerindeki teori olduğunu söylüyor.