Bebekler Anne Karnındayken Yüzleri Algılayabilir

Fetuslara yüze benzeyen düz ve ters şekiller gösteriliyor

Bebeklerin yüzlere olan ilgisi hepimizin dikkatini çekmiştir. Bu ilginin doğumdan sonra oluştuğu düşünülüyordu. Ancak Vincent Reid ve ekibi tarafından yapılan yeni bir çalışmayla bebeklerin daha fetüsken yüz benzeri şekillere sıradan görüntülerden daha duyarlı oldukları gözlemlendi.

Daha önce teknolojik imkanların yetersizliğinden dolayı böyle bir gözlem yapılamamıştı. Ancak yeni geliştirilen yüksek kalite 4D ultrasonlar, bu deneyi mümkün kıldı. Deneyde anne rahmine ışık gönderilerek 34 haftalık fetüslerin çeşitli şekiller görebilmesi sağlandı.

Araştırmacılar, yüz benzeri şekillere verilen tepkiyi gözlemleyebilmek için 39 fetüsü inceledi. Fetüslere hem ters hem de düz olarak yüz benzeri şekiller gösterildi ve bu şekiller görüş alanları içerisinde hareket ettirildi. Ultrason görüntüleriyle; fetüslerin yüz benzeri şekiller düzken, şekillerin ters olduğu duruma göre daha uzun süre görüntüyü başlarıyla takip ettiği gözlemlendi.

Fetüsler yüz benzeri uyarana, yüze benzemeyen halinden daha fazla cevap veriyordu.

Bu deney, fetüslerin yüz tanıma özelliğine anne karnındayken sahip olduğunu ve bu özelliğin kazanılması için doğduktan sonra çeşitli yüzlerin görülmesinin gerekmediğini gösterdi.

Ayrıca fetüslerin anne karnındayken görebildiği bilgisi doğrulanmış oldu. Bununla beraber araştırmacılar hamile kadınların karınlarını parlak ışıklardan uzak tutmalarını öneriyor.

Ekibin bir sonraki hedefi, bu deneyde kullandıkları yöntemleri geliştirerek fetüslerin anne karnındaki bilinç ve algı durumlarını da test etmek. Örneğin yenidoğanların sayı ve miktar niceliklerini kavrayabildiği söyleniyor. Bu özelliğin anne karnındayken var olup olmadığını gözlemlemek de hedefleri arasında.

Kaynak: Neuroscience News, Haziran 2017