Bakterilerle Otizm Tedavisi

Otizm Spektrum Bozukluğu, sosyal iletişim eksikliği ve tekrarlanan hareketler gibi belirli davranış problemleriyle kendini gösteren ve dünya çapında görülme oranı hızla artan bir hastalıktır. Bugüne kadar bilim insanları bu hastalığın tedavisi için rehabilitasyon, eğitim ve ilaç tedavisi gibi yöntemleri denedi. Ancak artık otizm belirtilerinin beslenme düzenini değiştirmek gibi basit ve ucuz bir yöntemle azaltılabileceği düşünülüyor.

Bağırsak-Beyin Etkileşimi

Nisan ayında Frontiers’da yayımlanan bir derlemede otizm ve bağırsak bakterileri arasındaki ilişki vurgulandı. Yapılan çalışmalar, bağırsak bakterileri dengesinin düzenlenmesiyle otizm belirtilerinin azalabileceğini gösteriyor.

Bağırsak ve beyin etkileşimi uzun yıllardır işlenen bir konu. Bağırsak bakterilerinin dengesinin bozulmasının çeşitli sağlık sorunlarına yol açabileceğini biliyoruz. Bakteri dengesinin bozulması, otizm gibi ciddi gelişimsel bozukluklara da yol açabilmektedir.

Aslında otizm ve bağırsak arasındaki ilişki hastalığın mağdurları tarafından zaten bilinen bir durum. Hastaların ishal, kabızlık ve mide gazı gibi durumları sık sık rapor edilmekte. Bu problemlerin temelinde, bağırsaktaki iyi ve kötü bakterilerin dengesinin bozulması yatıyor.

Bağırsaktaki kötü bakterilerin fazlalaşması, çeşitli toksinler gibi yan ürünlerin fazla üretilmesine sebep olmaktadır. Buysa bağırsakları daha geçirimli hale getirebilmektedir. Böylece toksinler, yan ürünler, hatta sindirilmemiş yiyecekler bile kan dolaşımına girer ve beyne gidebilir.

Beyin gelişiminin kritik olduğu üç yaş altı çocuklarda bu kimyasalların varlığı çeşitli nörogelişimsel bozukluklara yol açabilmektedir.

Genetik ve Çevresel

Otizm Spektrum Bozuklukları’nın genetik yönüyle ilgili daha önce pek çok çalışma yapılmış ve çeşitli genler bulunmuş olsa da bu genlerin hastalık üzerinde direkt etkili olması durumu gösterilememişti. Bu nedenle hastalığın genetik tarafı olmakla birlikte çevresel faktörlerin de ciddi etkileri olabileceği kabul ediliyor. Dr. Qinrui Li; bebeklerde gereğinden fazla antibiyotik kullanımı, hamilelik döneminde annenin obezite ve diyabet hastası olması, bebeğin doğum şekli ve anne sütü kullanım süresi gibi durumların, yenidoğanın bağırsak bakterileri dengesini etkileyerek bu hastalığa sebep olabilecek çevresel faktörlerden olduğunu düşünüyor.

Bununla birlikte bağırsak mikrobiyotasını olması gereken haline döndürerek otizm belirtilerinin azaltılabileceğiyle ilgili önemli araştırmalar var. Beslenmenin düzenlenmesiyle hastalarda tekrarlanan davranışlar ve sosyal iletişim bozukluğu gibi belirtilerde azalma görülmekte.

Otizm spektrum bozukluğu tanısı konan bireyler ve aileleri hem duygusal, hem de maddi yönden ciddi sıkıntılarla karşı karşıya kalmaktalar. Henüz bağırsak bakterileriyle tedavi için çok erken olsa da araştırmalar kolay bir tedavi yöntemi için umut veriyor.

Kaynak: Neuroscience News, Haziran 2017