Alzheimer’lı Beyinde Bakteri Bulundu

Dünyada sayısı hızla artan, mağdurlarında bilişsel geriliğe sebep olan ve ölümle sonuçlanan Alzheimer hastalığıyla ilgili çalışmalar yapılsa da sebebi net olarak bilinmemekte. Biliminsanları bu hastalığa nelerin sebep olabileceğini anlamak için çalışmalar yapıyorlar. Bu çalışmalardan biri geçtiğimiz ay Frontiers’da yayımlandı.

İngiltere’deki araştırmacılar ölmüş bireylerden Alzheimer hastalığı bulunanların beyinlerindeki bakterileri belirlemek için DNA dizilerini görüntülediler. Bulgulara göre Alzheimer hastalığına sahip beyinlerde sağlıklı beyinlerden daha fazla bakteri popülasyonu ve belirli bakterilerden farklı oranlarda bulunuyordu. Bu sonuçlar bilim insanlarının enfeksiyon ve inflamasyon gibi durumların bu hastalığa sebep olabileceğini düşünmesini sağlıyor.

Hastalık, beyindeki nöronların hasar görmesine ve ölmesine sebep olur. Beyinde yüksek miktarda amiloid ve tau proteinleri bulunur. Bu bilgilerin yanında, sözünü ettiğimiz araştırmayla artık inflamasyonun da beyindeki nöronlara hasar vererek Alzheimer’a sebep olabileceği düşünülüyor.

Peki inflamasyona sebep olan nedir? Alzheimer’ın bazı genetik risk faktörleri inflamasyona sebep olabilir. Ancak enfeksiyon da inflamasyon yaratabilir. Araştırmacılar, beyindeki nöroinflamasyonun bakteri varlığına cevap olarak oluşabileceğini söylüyor.

Normalde beyindeki kan damarları kandaki bakterilerin beyne girmesine engel olacak şekilde özelleşmiştir. Ancak Alzheimer’a sebep olabilecek bazı genetik risk faktörleri kan damarlarının bütünlüğünü bozabilmektedir. Bu durum bakterilerin beyne girmesine ve koloni oluşturmasına sebep olabilir.

Daha önce belirli bakteri türlerinin Alzheimer üzerindeki etkisinin incelendiği çalışmalar yapılmıştı. Ancak bu çalışma Yeni Nesil Dizileme Teknikleri (NGS) kullanılarak Alzheimer’a sebep olabilecek bütün bakteri popülasyonlarının incelendiği bir çalışma olması açısından önem taşımakta.

Kaynak: Neuroscience News, Temmuz 2017